МОВА ТІЛА ВЧИТЕЛЯ НА УРОЦІ Постава, погляд, міміка, жести, як ми вже зазначали, - це не повний перелік усіх тих компонентів, що складають систему сигналів нашого тіла. Це і є мова тіла. Наше тіло «говорить» постійно, щосекунди сигналізуючи про щось: зосередженість, сонливість, недовіру, відчуженість, закоханість. Більше того, на думку психологів, спілкування між людьми на 2/3 є невербальним і лише 1/3 інформації ми отримуємо шляхом вербальної (словесної) комунікації. Наведемо кілька порад невербального спілкування вчителя з учнями на уроці. Перш ніж розпочати урок, дай можливість погляду повільно «поблукати» класом, «збираючи» погляди учнів. Не починай говорити, щойно переступивши поріг класу. Краще зачекай, поки учні заспокояться. Інакше викажеш своє хвилювання, що негативно вплине на дисципліну в класі. Вітаючись з учнями на початку уроку: «Доброго ранку! Я хотів би розпочати наш урок», - не дивись у вікно. Цей погляд по-зрадницькому викаже, чого насправді хотів би вчитель: утекти туди, куди спрямований його погляд. Під час уроку знайди собі позитивно налаштованого учня. Адже ти нервуватимеш іще більше, якщо дивитимешся на учня, який, скажімо, постійно позіхає, а то й взагалі не сприймає тебе як учителя. Знайди собі учня зі знаком «+», який зацікавлено слухатиме матеріал, який ти викладаєш. Цей позитивний контакт з одним учнем автоматично переноситься і на решту класу. Адже, з точки зору кожного учня, ти дивишся саме на нього, тому кожен приписуватиме собі цей «доброзичливий» погляд. Якщо можна, то уникай неспокійного ходіння перед класом: тим самим ти відвертаєш увагу дітей від змісту уроку. Але й стояти, як укопаному, не слід. Поки ти хвилин 20 пояснюєш новий матеріал, не завадило б двічі або тричі спокійно перейти на інше місце, але не кваплячись і не гарячкуючи. Змінюючи місце, намагайся посилити візуальний контакт з окремими учнями. Найвигідніше місце для вчителя - поблизу вчительського столу. Але не слід і постійно стояти за столом. Тим самим ти створиш бар'єр, що заважатиме взаєминам із класом. Доречно, якщо ти вільно стоятимеш перед класом, неподалік свого столу. Тоді учні зможуть бачити тебе на повний зріст. З іншого боку, навряд чи хтось зможе півдня встояти на ногах. Іноді сідай, краще збоку, на краєчок свого столу, ноги мають торкатися підлоги. Але в жодному разі не вмощуйся на учнівський стіл, поставивши обидві ноги на стілець. А тепер щодо пози вчителя біля дошки. У критичній фазі вчителі-початківці зазвичай починають відступати все далі назад від класу до дошки. Цього не слід робити: потрібно знайти в собі мужність ступити крок уперед, назустріч учням. Мабуть, ще складнішою виявляється ситуація, коли вчитель змушений повернутися обличчям до дошки, щоб записати матеріал. Дисципліна в класі відразу погіршується, і вчитель поспіхом записує, щоб знову обернутися обличчям до класу. Часто вчитель, записуючи щось на дошці, хоче одночасно звернутися до класу, скажімо, поставити якесь запитання. Недосвідчені вчителі повертають голову переважно через праве плече, у той час як весь корпус залишається повернутим до дошки. Така поза заважатиме відкритому спілкуванню вчителя з класом. Краще було б відірватися на якусь мить від дошки і відкрито повернутися до класу. Між дошкою та учнями виникає таким чином символічне комунікативне коло, що довершується постаттю вчителя. Стеж за своєю поставою. Вона повинна посилати тільки позитивні або нейтральні сигнали. Уникай використання сигналу зверхності, а саме - не закидай голову назад під час вербальної «атаки» учнів, тому що ця удавана «перевага» над ними свідчить про тимчасову втрату самоконтролю. Відмовся від сигналів, що передають такі емоції, як: глузливість (висміювання); ворожість (корпус відведений назад, обидві руки відчужено простягнуті до учнів); нудьгу (нерухомий погляд у далечінь, тривалі зітхання, позіхання, поглядання час від часу на годинник); нетерпіння (учитель тарабанить пальцями по столу чи постукує ногою об підлогу). Усі ці пусті жести згодяться тільки для того, щоб відштовхнути від тебе учнів. Уникай і тих сигналів, що переносять на учнів власну невпевненість у собі (вчитель совається, нахиляє вперед корпус, схрещує ноги або охоплює ними ніжку стільця). Звертаючись до класу, використовуй широкі, відкриті, але спокійні жести. Руки при цьому мають рухатися на рівні грудей, долонями догори. Твої жести мають передувати словам і в жодному разі не навпаки. Найліпше, якщо руки вільно поєднуються на рівні грудей і живота. Цей жест свідчить про невимушену зосередженість чи зосереджений спокій. Ніколи не крути крейду в руках. Дуже обережно використовуй такі жести, як: постукування вказівним пальцем по столу; погрозливі жести (стиснуті в кулаки руки); жести захисту (долонями як бар'єр спереду). Завжди уникай пустих жестів, наприклад, безцільного розмахуваннями руками. Що стосується міміки, то намагайся відкрито дивитися учням у вічі. Якщо не хочеш виглядати нервовим або емоційно нестійким, намагайся не прикривати рот руками, потирати ніс або щоки, стискати губи, морщити лоба та здіймати брови. | |
| |
Переглядів: 810 | | |
Всього коментарів: 0 | |